Online Business:Earn Free Bitcoin-Mining-Currency Exchange-Buy & Sell
Online Business:Earn Free Bitcoin-Mining-Currency Exchange-Buy & Sell

اتوكد نرم‌افزاري است كه براي ترسيم نقشه‌هاي مهندسي و صنعتي به كار مي‌رود. اين نرم‌افزار از محصولات شركت آمريكايي اتودسك است. كاربران اتوكد امكان استفاده از محيط‌هاي دو و سه بعدي را دارند.

نرم افزار AutoCAD يكي از مهمترين و پركاربردترين نرم افزارهاي طراحي هاي دو و سه بعدي و همچنين ترسيم فني است. در واقع، وجود عبارت CAD در نام اين نرم افزار مخففي است از عبارت Computer Aided Design به معني طراحي به كمك نرم افزار است. البته در منابع مختلف ديگر CAD را بعنوان كلمه اختصاري عبارت Computer Aided Drafting و به معناي ترسيم فني به كمك نرم افزار نيز معرفي كرده اند. به زبان ساده بگويم، بجاي اينكه يك شي را با خط كش يا دست بكشيد، با اتوكد همان را بصورت دقيق و سريع، با رايانه ترسيم مي كنيد.

تاريخچه اتوكد چيست؟

تاريخچه اتوكد برمي گردد به سال ۱۹۸۲. در آن زمان شخصي بنام جان واكر و البته شركاي ديگرش شركت Auto-desk را تاسيس كردند.

آنها براي اولين بار برنامه CAD را در نمايشگاه COMDEX لاس وگاس به نمايش گذاشتند، به تدريج نرم افزار اتوكد به يكي از كاربردي ترين برنامه ها در زمينه طراحي تبديل شد و هنوز هم بعد از ۳۵ سال و انتشار ۳۱ نسخه از اتوكد، از قدرتمند ترين نرم افزارهاي طراحي به كمك كامپيوتر مي باشد.

نرم افزار اتوكد قدرت رسم هر نقشه اي را به كمك كامپيوتر فراهم مي كند و همين دليل اصلي محبوبيت اتوكد بين كاربران در تمام دنيا مي باشد.

طي اين مدت اتوكد دستخوش تغييرات بسياري نسبت به اولين نسخه آن شده است، در واقع در جهت رضايت كاربران توسعه و پيشرفت كرده و امكانات و ويژگي هاي جديدي به آن اضافه شده است.

طي سال هاي اخير شركت  Autodesk با توليد برنامه هاي موبايل مبتني از جمله AutoCAD 360، Fusion 360 و A360 Viewer پيشرفت بسزايي در زمينه اشتراك گذاري فايل ها از طريق اينترنت داشته، همچنين با ارائه نرم افزارهايي مثل AutoCAD Architecture، AutoCAD Electrical و AutoCAD Civil 3D توانايي خود را در رشته ها و زمينه هاي مختلف ثابت كرده است.

خوب است بدايند تا قبل از اتوكد طراحي نقشه و انجام محاسبات آن با ابزارهايي مثل ماشين حساب و جداول رياضي، پروسه بسيار پچيده، زمان بر و همراه با خطاهاي فراوان براي طراحان بود و هفته ها به طول مي انجاميد.

نسخه هاي مختلف اتوكد

AutoCAD Architecture : مناسب براي رشته معماري

AutoCAD Electrical : مناسب براي رشته برق

AutoCAD Mechanical : مناسب براي رشته مكانيك

AutoCAD Civil 3D : مناسب براي عمران و راهسازي

AutoCAD Map 3D : مناسب براي جغرافيا و شهرسازي

AutoCAD Plant 3D : مناسب طراحي صنعتي و كارخانجات

AutoCAD MEP : مناسب براي تاسيسات ولوله كشي

AutoCAD P&ID : ابزار آلات و نقشه هاي تاسيساتي

جايگزين هاي اتوكد چيست؟

يكي از رقيب‌هاي  اصلي نرم‌افزار اتوكد در بازار، نرم افزار ميكرواستيشن مي‌باشد. اگر در ويكي‌پديا در رابطه با اين نرم افزار سرچ كنيد كه اتوكد چيست حتما مي‌دانيد كه : برنامه اتوكد (به انگليسي: AutoCAD) نرم‌افزاري براي ترسيم و طراحي حرفه‌اي  نقشه‌هاي مهندسي و صنعتي است و محصول شركت آمريكايي اتودسك مي‌باشد. جالب اينجاست كه كاربران اتوكد امكان استفاده از محيط‌هاي دو و سه بعدي را نيز دارند.

قابليت هاي اتوكد چيست؟

اين نرم افزار قابليت‌هاي بسياري دارد كه در اين بخش به مواردي از آن اشاره خواهيم كرد مانند اين قابليت كه  بخش  Text Command آن  به صورت چند خطي مي‌باشد و يا قابليت بهره‌مندي از پسوند اختصاصي DWG، قابليت حاشيه‌نويسي در كنار نقشه‌ها و همچنين داراي كيفيت بالا در پردازش و چاپ طراحي‌ها و قابليت بازيابي فايل‌هاي از دست رفته، قابليت ترسيم به صورت دو بعدي و سه بعدي، جلوگيري از انجام تغييرات ناخواسته، قابليت ترسيم به صورت سه بعدي واقعي، ابزار طراحي و ترسيم آزاد  در محيط سه بعدي و دو بعدي،قابليت چرخش ۳۶۰ درجه‌اي نقشه‌هاو در نتيجه موجب انعطاف‌پذيري بالاي محيط كاربري و استفاده بسيار آسان‌تر در اين نسخه براي انجام پروژه‌هاي حرفه اي و دقيق مي‌شود. علاوه بر اين داراي محيط برنامه‌نويسي پيشرفته براي كاربردهاي خاص و قابليت تركيب  بخش هاي مربوط به Excel و AutoCad و مديريت كامل بر روي لايه‌هاي نقشه‌ها و انتقال آسان تنظيمات بين كامپيوترهاي مختلف كه موجب اشتراك‌گذاري راحت‌تر  طرح‌ها با حداقل حجم و حداكثر كيفيت بين كاربران مي‌شود را داراست.

تمام اين ويژگي‌هاي فوق‌العاده موجب مي‌شود كه اين نرم ‌افزار با افزايش انعطاف‌پذيري براي طراحي ها و همچنين هماهنگ‌سازي تنظيمات بين آن‌ها همراه شود و همان‌طور كه قابل مشاهده است، سازگاري و هماهنگي بسيار كاملي را با  پردازنده‌هاي گرافيكي ايجاد كرده  و  در نهايت سرعت انجام كارها را بهبود مي‌بخشد. از ديگر قابليت‌هاي اين نرم افزار مي‌توان به امكان اضافه كردن تصاوير به محيط اتوكد به عنوان بخشي از نقشه اشاره كرد.

ناگفته نماند محيط‌هاي اتوكد به  AutoCAD Classic و 3D Modeling و Drafting & Annotation تقسيم مي‌شوند پس حالا بهتر مي‌دانيد كه اتوكد چيست .

اتوكد مخفف چيست ؟

شايد براي شما هم سوال شده باشد كه اتوكد مخفف چيست ؟ خوب است بدانيد كه وجود عبارت CAD در نام اين نرم افزار مخففي از عبارت Computer Aided Design به معني طراحي به كمك نرم افزار است. البته در منابع مختلف ديگر CAD را بعنوان كلمه اختصاري عبارت  Computer Aided Drafting و به معناي ترسيم فني به كمك نرم افزار نيز معرفي كرده اند. در واقع ويژگي Drafting  كه معادل اصطلاح Technical Drawing است به كاربران امكان مي دهد تا با كمك نرم افزار بتوانند به ترسيم نقشه هاي فني بپردازند.

در نهايت نرم افزار اتوكد مخصوصا ورژن هاي جديد طوري  طراحي شده است كه هر دو معني Design و Drafting را در قالب ساختاري پيچيده و حرفه اي بطور كامل مورد استفاده قرار دهد.

كاربرد اتوكد در مهندسي عمران و برق

فرايند هاي نقشه كشي، ترسيم سيم كشي ها، مونتاژ، تعمير قطعات الكتريكي در صنعت، ترسيم طرح هاي عمراني و راه سازي، طراحي پل ها، نقشه كشي ساختماني و … نيز زمينه هاي ديگر كاربرد اتوكد هستند.  كنند.

كاربرد اتوكد در صنعت

مهندسان حوزه صنعت، براي ترسيم طرح اوليه اي از سوپاپ ها، موتور هاي ماشين آلات صنعتي، طراحي قطعات يدكي موتور، اندازه گيري دقيق تمامي نقشه ها و طرح ها و … از اين نرم افزار استفاده مي كنند.

گروه ديگر، تيم هاي كنترل كيفيت هستند. مهندساني كه مسئول كنترل ماشين آلات صنعتي و تعمير و نگهداري آن ها هستند، از پيش نويس هاي طراحي صورت گرفته در اتوكد براي بررسي مشكلات ايجاد شده در مراحل كار استفاده مي كنند.

كاربرد اتوكد در مهندسي مكانيك

مهندسان مكانيك، براي طراحي ماشين آلات، ابزار ها، نقشه هاي مهندسي و برنامه ريزي و … از نرم افزار اتوكد كمك مي گيرند. طراحي و مونتاژ ماشين آلات، تعمير و نگهداري قطعات و ماشين آلات صنعتي، خودروسازي و موارد مشابه زمينه استفاده اتوكد براي مهندسان مكانيك است.

معايب اتوكد چيست؟

معايب اين نرم افزار عبارتند از:

  • چندان مناسب 3D  نيست چون گزينه هاي كمتري دارد: اين برنامه در طراحي هاي پيچيده 3D قابل استفاده نيست. بنابراين، اگر به كارهاي سنگين مشغول هستيد به اين نرم افزار اعتماد نكنيد. در برنامه نويسي پيچيده قابل استفاده نيست، مقدار زيادي حافظه و سرعت را از سيستم مي طلبد و نياز به آموزش و تجهيزات هزينه بَر دارد.
  • براي راه اندازي هزينه بَر است: نسخه هاي جديدتر اين برنامه نياز به سيستم كامپيوتري قوي دارد، اين به معناي صرف هزينه براي تعويض يا خريد قطعات جديد است (كارت گرافيك، CPU و موارد ديگر). به همين دليل، پيشنهاد مي شود اگر در شروع يادگيري اين برنامه هستيد، از نسخه هاي كم حجم يا قديمي (مثلاً 2014) استفاده كنيد.
  • مقادير زيادي از پردازش رايانه را مصرف مي كند: براي كار حجم زيادي از پردازنده و حافظه كامپيوتر يا لپ تاپ را به خود اختصاص مي دهد (به ويژه در حالت 3D) از اين رو ممكن است براي باعث كند شدن سيستم عامل شود. اما اين مشكل را مي توان با سيستم قوي به كلي حل كرد.

سيستم مورد نياز براي اتوكد 2020

سيستم عامل ويندوز

  • ورژن: ويندوز 7 SP1، 8.1 يا 10 (فقط 64 بيتي)
  • پردازنده: ۲.۵ گيگاهرتز مورد نياز (۳ گيگاهرتز توصيه مي شود)
  • حافظه: ۸ گيگابايت مورد نياز (۱۶ گيگابايت توصيه مي شود)
  • صفحه نمايش 1920 در 1080 با رنگ واقعي براي نمايشگرهاي معمولي، 3840 در 2160 براي وضوح بالا و نمايشگرهاي 4K
  • كارت نمايش: يك گيگابايتي GPU با پهناي باند 29 گيگابايت بر ثانيه، سازگار با DirectX 11 (پردازنده گرافيكي 4 گيگابايتي GPU با پهناي باند 106 گيگابايت بر ثانيه و سازگار با  DirectX 11توصيه مي شود)
  • فضاي ديسك: ۶ گيگابايت

سيستم عامل مك

  • ورژن: Catalina v10.15،Mojave v10.14 و  High Sierra v10.13
  • پردازنده: پردازنده 64 بيتي Intel CPU Intel Core Duo مورد نياز (2 گيگاهرتز يا سريع تر توصيه مي شود)
  • حافظه: ۴ گيگابايت مورد نياز (۸ گيگابايت توصيه مي شود)
  • نمايشگر: ۸۰۰ ۱۲ ۱۲۸۰ با رنگ واقعي (۱۸۰۰ ۲۸ ۲۸۸۰ توصيه مي شود)
  • كارت نمايش: كارت گرافيك هاي نصب شده مخصوص Mac
  • فضاي ديسك: ۳ گيگابايت

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۵ فروردين ۱۴۰۱ ] [ ۰۶:۱۶:۱۳ ] [ مهدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی